Saturday, January 31, 2009

Book Club

1. Baru-baru ini saya lebih kurang telah menubuhkan kelab buku di sebuah pusat pengajian awam.
2. Tujuan saya adalah untuk menghidupkan budaya membaca di kalangan pelajar.
3. Dalam masa yang sama saya juga mahu pelajar menghayati ilmu. Ini bukan bermakna ilmu perlu selari dengan pengajian mereka tetapi pelbagai ilmu. Tidak bermakna jika pelajar sains perlu mengetahui mengenai sains sahaja.
4. Buku pertama yang saya cadangkan adalah buku koleksi peribadi saya. Life Is An Open Secret: Think About It. Penulis manisnya adalah Saudari Zabrina A Bakar. Buku ini mengandungi koleksi cerita yang banyak dikaitkan dengan Islam. Banyak ayat Al Quran dan Hadith dikaitkan dengan cerita yang dibawa. Cool!
5. Selepas membaca buku kecil yang penuh makna ini, saya berfikir. Al Quran selama ini banyak dibaca tetapi jarang dikaitkan dengan kehidupan seharian dan peristiwa yang berlaku di dalam hidup.
6. Ini adalah kerana (menyalahkan cara pembelajaran saya sendiri) sewaktu belajar mengaji Al quran tidak dijelaskan sedemikian rupa. Saya memikirkan jika Al Quran diajar seperti buku ini, sudah tentu banyak isi kandungannya difahami dan dihayati.
7. Dengan memperkenalkan buku ini saya berharap pelajar akan mula menyukai buku. InsyaAllah saya akan mencari buku2 lain untuk dikongsi bersama ahli kelab buku saya.

Monday, January 26, 2009

C2E (Commitment to Excellence Program)

1. Di dalam pengalaman saya membuat kelas bantuan untuk pelajar yang kurang cemerlang, saya mendapati ada dua trait yang agak sama di antara mereka.
2.Trait pertama mereka kurang membaca sebarang bahan bacaan. Bahan bacaan yang dimaksudkan ini adalah sama ada bahan bacaan akademik dan juga bahan bacaan lain.
3. Trait kedua adalah, kebanyakkan atau hampir kesemua daripada mereka tidak mengetahui dengan terperinci apakah yang mereka mahukan di dalam hidup mereka.
4. Oleh itu saya telah merangka satu program yang mana mereka akan membuat beberapa aktiviti berkaitan.
5. Aktiviti pertama yang saya lakukan adalah membantu pelajar mengenalpasti apakah perancangan masa hadapan mereka. Dengan mengetahui perancangan hidup, pelajar ini didapati lebih fokus kepada akademik dan dalam masa yang sama membuka minda mereka untuk berubah.
6. Aktiviti kedua yang saya lakukan adalah memberi mereka sebuah buku untuk dibaca dan selepas bebeerapa minggu kami akan membincangkan bahan bacaan tersebut.
7. Aktiviti ini di dapati membantu pelajar berfikir secara lebih luas dan membuka ruang mereka melihat dunia daripada perspektif berbeza.
8. Program ini dilakukan secara berterusan selama 6 bulan. Dapatan mendapati kebanyakkan pelajar mendapat keputusan yang lebih meningkat.
9. Saya berpendapat pengajaran di dalam kelas perlu ditambah dengan aktiviti yang lebih menyeluruh, supaya pelajar lebih menikmati pembelajaran akademik.
10. Mengubah pelajar adalah sesuatu yang amat mudah.