Friday, December 4, 2009

Selamat Tinggal Tahun 2009

Salam

1. Tahun 2009 tidak akan datang lagi. Ianya akan berlalu kurang dari 27 hari dari sekarang.

2. Rasanya macam baru lagi menyambut tahun 2009.

3. Bagaimanapun yang berlalu biarlah pergi. Apa yang penting adalah apakah yang telah kita pelajari di sepanjang tahun 2009 ini.

4. Bagi saya, ada beberapa perkara yang saya pelajari. Saya tak banyak berubah walaupun saya mahukan perubahan. Berubah rupa2nya begitu sukar sekali. Tambahan apabila perubahan menuntut saya meninggalkan sesuatu yang rutin dan telah sebati dengan jiwa saya.

5. Perubahan memerlukan saya bekerja kuat, bertindak dan kuat semangat. Kadangkala tahap yang ada tidaklah sekuat mana.

6. Maka, tahun 2008 nampaknya sama seperti 2009. Masalah yang sama, perkataan yang sama, aduan yang sama, jalan hidup yang sama dan semuanya hampir sama.

7. Saya kemudian melihat2 kembali apa yang saya mahukan di dalam tahun yang mendatang ini.

8. Saya mahu menjadi isteri yang lebih baik, lebih memahami dan memberi sokongan yang tidak berbelah bagi kepada suami.

9. Saya mahu menjadi ibu yang lebih baik kepada anak2 saya. Saya mahu menjadi contoh, menjadi pendengar yang lebih baik, memahami masalah mereka dengan lebih empati dan lebih penting lagi saya mahu anak2 saya tahu yang saya menyanyangi mereka dan sentiasa ada di mana2 untuk mereka.

10. Saya mahu menjadi trainer yang lebih produktif dan mencetus perubahan kepada peserta di dalam kursus saya. Dalam masa yang sama saya mahu membaca lebih banyak buku dan menelaah lebih banyak bahan ilmiah.

11. Saya juga mahu menjadi anak yang lebih prihatin, kakak yang lebih baik kepada adik2 saya, jiran yang baik dan menjadi seseorang yang lebih memberi daripada mengharap.

12. Saya juga mahu menjadi sahabat yang dikehendaki bukan dijauhi.

13. Saya tahu apa yang saya mahukan memerlukan saya bertindak. Semua ini perlukan perancangan dan pengorbanan. Semuanya bermula dari diri saya. Saya bertanggungjawab terhadap apa yang saya mahukan di dalam hidup saya sebanyak 100%.

14. Saya perlu memulakan sesuatu. Saya akan mulakan dari sekarang.


Rgds,
LIZ

No comments: