Saturday, January 31, 2009

Book Club

1. Baru-baru ini saya lebih kurang telah menubuhkan kelab buku di sebuah pusat pengajian awam.
2. Tujuan saya adalah untuk menghidupkan budaya membaca di kalangan pelajar.
3. Dalam masa yang sama saya juga mahu pelajar menghayati ilmu. Ini bukan bermakna ilmu perlu selari dengan pengajian mereka tetapi pelbagai ilmu. Tidak bermakna jika pelajar sains perlu mengetahui mengenai sains sahaja.
4. Buku pertama yang saya cadangkan adalah buku koleksi peribadi saya. Life Is An Open Secret: Think About It. Penulis manisnya adalah Saudari Zabrina A Bakar. Buku ini mengandungi koleksi cerita yang banyak dikaitkan dengan Islam. Banyak ayat Al Quran dan Hadith dikaitkan dengan cerita yang dibawa. Cool!
5. Selepas membaca buku kecil yang penuh makna ini, saya berfikir. Al Quran selama ini banyak dibaca tetapi jarang dikaitkan dengan kehidupan seharian dan peristiwa yang berlaku di dalam hidup.
6. Ini adalah kerana (menyalahkan cara pembelajaran saya sendiri) sewaktu belajar mengaji Al quran tidak dijelaskan sedemikian rupa. Saya memikirkan jika Al Quran diajar seperti buku ini, sudah tentu banyak isi kandungannya difahami dan dihayati.
7. Dengan memperkenalkan buku ini saya berharap pelajar akan mula menyukai buku. InsyaAllah saya akan mencari buku2 lain untuk dikongsi bersama ahli kelab buku saya.

No comments: