Thursday, March 19, 2009

BERJIMAT dan SIMPANAN

1. Ramai yang kehilangan pekerjaaan akibat daripada kegawatan ekonomi.

2. Ramai yang bekerja merungut kerana pendapatan yang ada tidak mencukupi untuk menampung kehidupan yang semakin tinggi.

3. Bagaimanapun untuk yang masih bekerja ada seribu satu macam cara untuk berjimat.

4. Salah satu perkara yang anda boleh jimatkan setahun adalah;

  • Astro (pakej paling murah) RM35 sebulan x 12 = RM 420.
  • Makan di luar RM200 sebulan x 12 = RM 2400

5. Maknanya jika tidak melanggan astro dan mengurangkan makan luar anda boleh menjimatkan sebanyak RM 2620 setahun. Simpanan ini boleh digunakan untuk membeli keperluan sekolah anak anda pada awal tahun.

6. Melanggan astro memang banyak bagusnya, walau bagaimanapun jika kita perlu berjimat, apa salahnya. Bila anda sudah ada banyak wang tambahan, anda bolehlah kembali melanggan astro.

7. Anda juga boleh kembali makan di luar bila anda sudah stabil.

8. Setakat ini saya telah menjimatkan sebanyak RM 6000 setahun dengan makan di rumah sahaja. Saya cuma akan makan di luar apabila tiada pilihan sahaja. Pakej astro? Saya mengambil pekej yang paling murah sekali. Dan saya akan berhenti melanggan apabila saya mendapati saya kurang mampu.

9. Dan jika pada waktu ini anda masih mempunyai pekerjaan, anda bolehlah merancang untuk mempunyai simpanan 6 bulan gaji. Supaya jika apa2 berlaku pada diri anda, anda masih mempunyai bekalan selama 6 bulan.

10. Anda boleh melakukannya.

Rgds,

Liz

No comments: