Monday, June 1, 2009

Jenayah Yang Menakutkan

Salam to all,

1. Saya banyak membaca kejadian jenayah yang menjadi2 di negara kita.

2. Saya tertanya2, apakah yang boleh kita semua lakukan untuk membendung kejadian ini?

3. Jika saya sekeluarga diarah oleh pihak berkuasa untuk membayar sebanyak RM 500 sebulan bagi mencegah jenayah, saya akan usahakan.

4. Memanglah RM 500 itu agak banyak, tapi saya yakin saya tidak akan dapat berhadapan dengan kehilangan orang tersayang kerana kejadian jenayah.

5. Ya! Saya tahu, RM 500 bukan penyelesaiannya. Ia lebih daripada itu. Unit individu, keluarga, masyarakat, komuniti dan negara perlu berfungsi.

6. Berfungsi dengan aktif dan serius. Fungsi yang lumpuh inilah menyebabkan kejadian jenayah dan gejala sosial menjadi semakin parah.

7. Marilah kita sama2 memaksimumkan fungsi kita sebagai individu, ibu/bapa, jiran, saudara dan keluarga.

8. Semoga kita dilindungi.

Rgds,
Liz

No comments: