Monday, March 1, 2010

Antara Hidup dan Mati

Salam.

1. Sabda Rasullulah s.a.w
'Bila meninggal dunia seorang manusia, putuslah amalannya kecuali 3 perkara: sedekah yang diberikan selagi hidup, ilmu yang disebarkan dan menafaat, dan ketiganya doa dari anak yang mendoakannya'.
2. Membaca hadith ini menyebabkan hati saya terdetuk, apakah yang akan saya tinggalkan apabila meninggal nanti.
3. Ya! saya di dalam bidang menyebarkan ilmu. Harapnya ilmu yang saya tinggalkan memberi menafaat.
4. Ya! saya kadangkala bersedekah. Saya berdoa dapat bersedekah lebih banyak lagi.
5. Ya! saya punya anak2. Harapnya saya berjaya menyampaikan apa yang patut saya sampaikan kepada mereka. Sebagai insan yang kerdil ini, saya tahu sebagai ibu, saya boleh menjadi lebih baik lagi daripada ini.
6. Insaf mengenangkan kematian yang entah bila datangnya.
7. Doa saya agar saya sentiasa berada didalam lindunganNya.
Ameen.

Rgds
Liz

No comments: