Thursday, March 25, 2010

Getting Serious About Boy-Girl Relationship in Islam

Salam to all.

1. Seperti yang saya janjikan kepada diri sendiri awal pagi semalam, saya telah meluangkan masa membaca artikel yang bertajuk seperti di atas. Allah! artikel tersebut agak berat menyebabkan saya menghabiskan hampir sepanjang hari membacanya.
2. Banyak intipati artikel tersebut yang perlu diketahui oleh ibubapa seperti saya. Artikel ini sepatutnya sudah dibaca oleh kita sewaktu kita masih belum menjadi ibubapa lagi.
3. Perkara yang cuba diperkatakan oleh artikel ini pada pendapat saya adalah
  • perhubungan antara lelaki dan wanita sebelum berkahwin memberi lebih banyak kesan yang negetif berbanding positif
  • perhubungan antara 2 jantina berbeza hanyalah akan membawa kepada ZINA.
  • selain daripada ZINA, implikasi perhubungan sebelum perkahwinan membawa kepada kesan yang buruk selepas berkahwin nanti. Implikasinya seperti penceraian, perhubungan dengan pihak ketiga, kecenderungan membunuh diri dan sebagainya.
4. Selepas membaca artikel ini saya cuba membuat draft awal tentang maklumat yang patut saya bekalkan kepada anak2 saya. Semoga dengan maklumat ini mereka memahami batas2 pergaulan dan lebih berhati2 di dalam perhubungan.

5. InsyaAllah apabila draft awal dapat saya siapkan, saya akan postkan dalam masa terdekat nanti.

Rgds
Liz

No comments: