Friday, January 15, 2010

MERANCANG KEPUTUSAN PEPERIKSAAN ANAK

Salam.



1. Tahun ini beratus ribu pelajar akan menghadapi peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM.

2. Dalam masa yang sama berganda jumlahnya ibubapa yang berdebar2 sama dengan kedatangan peperiksaan ini. Maklumlah pencapaian peperiksaan ini akan tercatat di atas kertas dan akan disimpan sehingga ke akhir hayat.

3. Bermatian2 pelajar untuk mendapat keputusan yang baik untuk merebut tempat ke universiti bagi yang mengambil STPM dan SPM. Bagi yang mengambil PMR dan UPSR pula mahu keputusan yang baik agar dapat merebut tempat ke sekolah yang baik.

4. Makanya tempat tuition jadi tumpuan kepada yang mampu. Namun ada juga keluarga yang kurang mampu sanggup mengikat perut untuk menghantar anak ke tuition. Ini adalah untuk masa depan anak.

5. Di dalam keghairahan mendapat keputusan peperiksaan yang baik, ramai yang terlupa mengenai sesuatu yang lebih penting daripada keputusan peperiksaan.

6. Adakah keputusan semua 'A' yang diperolehi mengambarkan keseimbangan jasmani, emosi dan rohani anak2?

7. Adakah anak2 anda sihat dari segi jasmaninya?

8. Bagaimana emosi anak2 anda?

9. Apa pula statusnya rohani/spiritual anak2?

10. Mereka seimbang? Mereka ada jati diri? Sejauh mana kefahaman mereka mengenai agama? Adakah mereka bersedia hidup di luar linkungan keluarga?

11. Saya sendiri memerlukan masa untuk menganalisa persoalan2 yang saya tanyakan ini?

12. Namun, jika diberi pilihan.... Saya memilih anak2 saya menjadi orang yang stabil dari segi rohani, emosi dan jasmani. Akademik adalah pilihan kedua.

Rgds,
LIZ

No comments: