Thursday, January 14, 2010

PEMBULI

Salam.

1. Anak saya memasuki sekolah baru pada minggu lepas. Beliau memasuki Tingkatan 1. Masih saya teringat debaran saya apabila melangkah ke sekolah baru beberapa puluh tahun yang lalu (25 tahun lalu sebenarnya).

2. Saya fikir debaran beliau adalah debaran yang sama. Namun, satu hakikat perubahan yang terpaksa saya akui, saya tidak pernah dibuli.

3. Beliau menghadapi satu cabaran yang saya tahu peritnya tetapi tidak berpengalaman melaluinya. Saya lantas membaca bahan2 bacaan mengenai pembulian ini.

4. Di negara barat, kejadian buli memang biasa berlaku. Di negara kita mungkin masih terkawal tetapi jangan terperanjat jika jumlahnya sentiasa meningkat.

5. Daripada bahan bacaan ini, saya dapat menyimpulkan beberapa perkara mengenai pembuli.

6. PEMBULI
  • kebanyakan pembuli sebenarnya merasa rendah diri. Mereka membuli untuk menutup rasa rendah diri.
  • pembuli datang daripada latarbelakang keluarga yang kurang kasih sayang.
  • pembuli merasa seronok melihat orang tertekan
  • kadangkala pembuli mempunyai sakit2 tertentu seperti sakit jiwa dan sebagainya.
  • ramai pembuli membuli kerana tidak mempunyai hala tuju hidup. Mereka membuli kerana tidak mempunyai kemahiran melakukan perkara berfaedah lain.

7. Namun, apapun saya perlu melakukan sesuatu untuk melindungi anak saya.

8. Seperti menarik rambut di tepung, tepung tak tumpah, rambut tak putus.

Rgds,

Liz

No comments: