Saturday, January 30, 2010

Perasan Tak?

Salam.

1. Anda perasan tak? Bila telefon habis credit atau talian disekat, kita rasa ada ramai orang kita nak telefon. Mulalah rasa menyesal tak telefon mereka masa kita ada kredit atau talian masih boleh digunakan.
2. Samalah keadaannya bila talian internet disekat atau mengalami masalah. Pada ketika itu ada aje perkara yang kita nak buat dengan internet.
3. Bila orang minta izin kita meminjam barang kita, pada ketika itulah kita rasa nak menggunakannya.
4. Masa anak kita dah tidur atau dah pergi sekolah, pada ketika itu kita rasa kita nak buat sesuatu dengan mereka.
5. Perasan tak bila semua benda ni kita dapat balik, kita tak gunakanpun seperti mana masa benda2 ni tak ada.
6. Tulah yang orang putih kata 'we take things for granted'.
7. Masa ada kita tak hargai, masa tak ada kita terkenang2.
8. Macam mak dan ayah kita. Masa mereka ada kita tak banyak fikir mengenai mereka, bila dah tak ada macam2 benda kita nak buat. Tapi ketika itu apalah yang boleh dilakukan kecuali doa.
9. Macam kita yang ada anak2 kecik yang masih tinggal dengan kita sekarang. Kadang2 perasan tak, kita asyik nak marah aje. Cuba bayangkan esok atau lusa mereka dijemput Allah, masa tulah barulah kita menyesal marah2 mereka. Pada masa tu nasi dah jadi bubur. Menangis ajalah.
10. Tapi tak pa memandangkan ayah, emak dan anak2 kita masih ada, apa kata kita kita duduk diam2 dan fikir apakah yang boleh kita lakukan untuk menyeronokkan mereka.
11. Perkara seronok tak semestinya mengeluarkan belanja yang mahal. Senyum pada anak dan peluk mereka. Balik jumpa mak dan ayah dan beritahulah mereka yang kita menyanyangi mereka.
12. Jangan lupa suami atau isteri kita. Mereka masih ada. Ramai orang diluar sana yang kehilangan orang tersayang setiap hari. Kita mungkin mengalami nasib yang sama. Sementara mereka ada, hargailah mereka.
13. Kita boleh menghargai semua perkara di sekeliling kita, jika kita sentiasa bersyukur atas segala nikmat yang Allah berikan.
14. Dalam masa yang sama, kita juga menyedari apa yang ada di sekeliling kita tidak kekal.
15. Kita boleh lakukannya.

Rgds,
Liz

No comments: